آموزشی نرم افزار، مقاله، سخت افزار، نمونه سوال

آموزشی نرم افزار، مقاله، سخت افزار، نمونه سوال

آموزشی نرم افزار، مقاله، سخت افزار، نمونه سوال

آموزشی نرم افزار، مقاله، سخت افزار، نمونه سوال

آموزش خلاقیت (آفرینندگی)

آموزش خلاقیت (آفرینندگی)
همه روان شناسان پرورشی و متخصصان آموزشی معتقدند که توانایی های آفریننده و شیوه های فکری واگرا را می‌‌توان به افراد، به ویژه به کودکان و نوجوانان، آموزش داد. ما اینجا به طور خلاصه به چند اصل کلی برای پرورش خلاقیت اشاره می‌‌کنیم.
1. تجارب کودکان را به موقعیت های خاص محدود نکنید.
سؤالاتی بپرسید که با چرا و چگونه آغاز می‌‌شوند، نه کجا و چه کسی و چه وقت. سؤال هایی طرح کنید که دارای جواب های متعدد باشند. سؤال هایی که تنها یک جواب دارند منجر به تفکر همگرا می‌‌شوند، سؤال هایی که جواب های متعددی را در یادگیرنده بر می‌‌انگیزانند. شوق تفکر واگرا و آفرینندگی است.
2. برای طرح سؤال‌ها و اندیشه های غیر معمول و بدیع ارزش قائل شوید.
از سؤال های غیر معمول که از سوی دانش آموزان طرح می‌‌شوندو شما از عهده جواب آنها بر نی آیید نهراسید. به آنها کمک کنید و با همکاری یکدیگر به جستجو برای یافتن جواب این سؤالات بپردازید.
3. فرصت هایی برای خود آموزی و یادگیری اکتشافی در اختیار یادگیرندگان قرار دهید.
4. نسبت به تفاوت های فردی یادگیرندگان با احترام برخورد کنید.
گورتزل (1962- Gortzel ) پس از بررسی شرایط پرورشی 400 نفر از افراد برجسته قرن بیستم تأثیر شرایط پرورشی آموزشگاه‌ها و روش آموزشی معلمان را بر رشد توانایی های خلاق در کودکان به گونه زیر بیان داشته است. " معلمانی که بیش از معلمان دیگر مورد احترام و علاقه افراد نخبه مورد مطالعه ما قرار داشتند، معلمانی بودند که به این افراد امکان می‌‌دادند تا متناسب با توانایی هایشان پیش بروند. فرصت فعالیت کردن در موضوعات دلخواهشان را به آنها می‌‌دادند و آنها را به تفکر وا می‌‌داشتند و کتاب های مهیج به آنها معرفی می‌‌کردند"
5. رفتارهای آفریننده را برای کودکان سر مشق قرار دهید.
یلون و نیستاین (1977) در این مورد گفته اند: " دانش آموزان کلاس پنجم ابتدایی پس از مشاهده رفتارهای خلاق نشان داده شده در یک فیلم یا از سوی معلم، رفتارهای خلاق از خود نشان داده اند."
6. از روش‌ها و فنون ویژه بالا بردن سطح آفرینندگی استفاده کنید.
معروف ترین این روش‌ها روش بارش مغزی است. در این روش معلم مسأله ای را به دانش آموزان می‌‌دهد و از آنها می‌‌خواهد تا هر چه راه حل برای مسأله به ذهنشان می‌‌رسد بگویند. معلم دانش آموزان را برای دادن راه حل‌ها و اظهار نظرهای مختلف تقویت می‌‌کند ولی پیش از ارایه تمامی راه حل‌ها از سوی دانش آموزان، درباره آنها هیچ گونه اظهار نظری نمی نماید.
روش آموزش دیگری که منجر به بالا بردن سطح فعالیت های خلاق یادگیرندگان می‌‌شود، آموزش مهارت های پژوهشی (Research Skill ) است. آموزش مهارت های پژوهشی به طرح و آزمودن فرضیه از سوی یادگیرندگان کمک می‌‌کنند. روش های درست طرح فرضیه و آزمون فرضیه از سوی یادگیرندگان کمک می‌‌کند. روش های درست طرح فرضیه و آزمون فرضیه به وسیله کودکان منجر به ایجاد طرز تفکر آفریننده در آنها می‌‌شود.
علاوه بر روش های فوق روش مطالعه آفریننده (Creative Study ) نیز روش موثری در آموزش خلاقیت است. تورنس و هارمون (1961) نشان داده اند که می‌‌توان به کودکان آموزش داد تا مطالب را به طور آفریننده بخوانند. آنها در این باره راهنمایی های زیر را در اختیار دانش آموزان قرار داده اند:
وقتی که به خواندن مطالب یک کتاب می‌‌پردازید به مورد استفاده های مختلف اطلاعاتی که در آن کتاب به آنها بر می‌‌خورید بیندیشید. خیلی اهمیت دارد به راههایی که می‌‌توانید اطلاعات خوانده شده را در زندگی شخصی و حرفه ای خود به کار ببندید فکر کنید.
تنها به این سوال اکتفا نکنید که مولف چه می‌‌گوید؛ از خود بپرسید که چگونه می‌‌توانم آنچه را که نویسنده نوشته است، مورد استفاده قرار دهم. تنها به یک مورد اکتفا نکنید تا آنجا که می‌‌توانید موارد استفاده های بیشتری را بیابید و بعضی از آنها را برای مصارف آینده خود یادداشت کنید. ممکن است مدتی وقت لازم باشد تا این نوع مطالعه کردن را بیاموزید. با این حال مأیوس نشوید بعد از دو سه روز خواهید دید که می‌‌توانید این روش مطالعه را به راحتی به کار ببندید.

آموزش خلاقیت (آفرینندگی)

آموزش خلاقیت (آفرینندگی)
همه روان شناسان پرورشی و متخصصان آموزشی معتقدند که توانایی های آفریننده و شیوه های فکری واگرا را می‌‌توان به افراد، به ویژه به کودکان و نوجوانان، آموزش داد. ما اینجا به طور خلاصه به چند اصل کلی برای پرورش خلاقیت اشاره می‌‌کنیم.
1. تجارب کودکان را به موقعیت های خاص محدود نکنید.
سؤالاتی بپرسید که با چرا و چگونه آغاز می‌‌شوند، نه کجا و چه کسی و چه وقت. سؤال هایی طرح کنید که دارای جواب های متعدد باشند. سؤال هایی که تنها یک جواب دارند منجر به تفکر همگرا می‌‌شوند، سؤال هایی که جواب های متعددی را در یادگیرنده بر می‌‌انگیزانند. شوق تفکر واگرا و آفرینندگی است.
2. برای طرح سؤال‌ها و اندیشه های غیر معمول و بدیع ارزش قائل شوید.
از سؤال های غیر معمول که از سوی دانش آموزان طرح می‌‌شوندو شما از عهده جواب آنها بر نی آیید نهراسید. به آنها کمک کنید و با همکاری یکدیگر به جستجو برای یافتن جواب این سؤالات بپردازید.
3. فرصت هایی برای خود آموزی و یادگیری اکتشافی در اختیار یادگیرندگان قرار دهید.
4. نسبت به تفاوت های فردی یادگیرندگان با احترام برخورد کنید.
گورتزل (1962- Gortzel ) پس از بررسی شرایط پرورشی 400 نفر از افراد برجسته قرن بیستم تأثیر شرایط پرورشی آموزشگاه‌ها و روش آموزشی معلمان را بر رشد توانایی های خلاق در کودکان به گونه زیر بیان داشته است. " معلمانی که بیش از معلمان دیگر مورد احترام و علاقه افراد نخبه مورد مطالعه ما قرار داشتند، معلمانی بودند که به این افراد امکان می‌‌دادند تا متناسب با توانایی هایشان پیش بروند. فرصت فعالیت کردن در موضوعات دلخواهشان را به آنها می‌‌دادند و آنها را به تفکر وا می‌‌داشتند و کتاب های مهیج به آنها معرفی می‌‌کردند"
5. رفتارهای آفریننده را برای کودکان سر مشق قرار دهید.
یلون و نیستاین (1977) در این مورد گفته اند: " دانش آموزان کلاس پنجم ابتدایی پس از مشاهده رفتارهای خلاق نشان داده شده در یک فیلم یا از سوی معلم، رفتارهای خلاق از خود نشان داده اند."
6. از روش‌ها و فنون ویژه بالا بردن سطح آفرینندگی استفاده کنید.
معروف ترین این روش‌ها روش بارش مغزی است. در این روش معلم مسأله ای را به دانش آموزان می‌‌دهد و از آنها می‌‌خواهد تا هر چه راه حل برای مسأله به ذهنشان می‌‌رسد بگویند. معلم دانش آموزان را برای دادن راه حل‌ها و اظهار نظرهای مختلف تقویت می‌‌کند ولی پیش از ارایه تمامی راه حل‌ها از سوی دانش آموزان، درباره آنها هیچ گونه اظهار نظری نمی نماید.
روش آموزش دیگری که منجر به بالا بردن سطح فعالیت های خلاق یادگیرندگان می‌‌شود، آموزش مهارت های پژوهشی (Research Skill ) است. آموزش مهارت های پژوهشی به طرح و آزمودن فرضیه از سوی یادگیرندگان کمک می‌‌کنند. روش های درست طرح فرضیه و آزمون فرضیه از سوی یادگیرندگان کمک می‌‌کند. روش های درست طرح فرضیه و آزمون فرضیه به وسیله کودکان منجر به ایجاد طرز تفکر آفریننده در آنها می‌‌شود.
علاوه بر روش های فوق روش مطالعه آفریننده (Creative Study ) نیز روش موثری در آموزش خلاقیت است. تورنس و هارمون (1961) نشان داده اند که می‌‌توان به کودکان آموزش داد تا مطالب را به طور آفریننده بخوانند. آنها در این باره راهنمایی های زیر را در اختیار دانش آموزان قرار داده اند:
وقتی که به خواندن مطالب یک کتاب می‌‌پردازید به مورد استفاده های مختلف اطلاعاتی که در آن کتاب به آنها بر می‌‌خورید بیندیشید. خیلی اهمیت دارد به راههایی که می‌‌توانید اطلاعات خوانده شده را در زندگی شخصی و حرفه ای خود به کار ببندید فکر کنید.
تنها به این سوال اکتفا نکنید که مولف چه می‌‌گوید؛ از خود بپرسید که چگونه می‌‌توانم آنچه را که نویسنده نوشته است، مورد استفاده قرار دهم. تنها به یک مورد اکتفا نکنید تا آنجا که می‌‌توانید موارد استفاده های بیشتری را بیابید و بعضی از آنها را برای مصارف آینده خود یادداشت کنید. ممکن است مدتی وقت لازم باشد تا این نوع مطالعه کردن را بیاموزید. با این حال مأیوس نشوید بعد از دو سه روز خواهید دید که می‌‌توانید این روش مطالعه را به راحتی به کار ببندید.

مهمترین آژانسهای اجتماعی شدن(1)

مهمترین آژانسهای اجتماعی شدن(1)


یکی از مهمترین آژانسهای اجتماعی شدن و مدرسه ؛ اصلی ترین نهاد آن :
Education,One of the most important agency for socialization and school the main institution of it :
. . . و انسان ، درون جامعه متولد می شود . نخستین نهادی که انسان در بدو تولد درون آن چشم می گشاید ، خانواده است. همان خانواده ای که کدهای اولیه ی شناخت را به انسان می دهد و او را برای ورودبه جامعه آماده می کند. خانواده می تواند مطابق تعاریف رسمی ومنطبق براین تعاریف یک گروه اجتماعی متشکل ازیک مرددر جایگاه پدرویک زن در جایگاه مادرو چند فرزند دیگر آنها باشد ، می تواند تنها از یکی ازاین عوامل ؛ پدریا مادریا پدر خوانده یا مادر خوانده یا هر انسان دیگری در این نقش تشکیل شده باشد .
حتی می تواند جمعی بزرگترمانند یک شیرخوارگاه یا یتیم خانه را شامل شود و متاسفانه در جامعه ی انسانی مدرن مانند برخی کشورهای غربی حتی می تواند متشکل از یک زوج هم جنس باشد . در هر صورت مادر و پدر یا کسانی در نقش آنها ، اولین جمعی است که یاریگر نوزاد یا Newborn درگرفتن نخستین کدهای شناختی وکسب معرفت می باشد،درگام دوم درمسیراجتماعی شدن ، آژانسهای مختلفی پس از خانواده ایفای نقش می کنند . اما هریک ازاین آژانسها می توانند مسیرهای مختلفی را به کودک آموزش دهند که ناشی از فرهنگ آژانس موثر بر شناخت کودک است و می تواند نشئت گرفته از فرهنگ جامعه ، خرده فرهنگ ها و حتی وضعیت خاص روانی یک شخص باشد و بنابراین این آژانسها می توانند مسیرهای گوناگون و گاه متعارض و متضادی را به کودک القا کنند که در نهایت معرفت کسب شده توسط کودک می تواند از انطباق کامل با فرهنگ جامعه تا ضدیت با فرهنگ غالب ، متغیر باشد . نخستین آژانسی که از سوی جامعه و با هدف اجتماعی کردن کودک ایجاد و وارد عمل می شود ، مدرسه یا نهاد رسمی آموزش و پرورش است .
نباید از یاد برد که هدفِ آموزش علوم یا آمادگی کودک برای علم آموزی و بعهده گرفتن مشاغل تخصصی در آینده و شرکت در نظام تقسیم کار، هدف ثانویه ی مدرسه خصوصا" در مدارس ابتدایی است و هدف اصلی این نهاد همان اجتماعی کردن یا آماده ساختن کودک برای حضوردرجامعه و درک به موقع و هماهنگِ ساختها ، کارکردها و فرهنگِ جامعه جهت نشان دادن عملکرد معقول اعم از واکنشها ، رفتار یا کنش ، در جهت رفع نیازها و رسیدن به اهداف جمعی است. مرور اجمالی آنچه اصول جامعه شناختی نام می گیرد، این هدف اصلی و اساسیِ نهاد مدرسه را روشن تر میکند . در این مقاله ، نخست به اجتماعی شدن و آژانسهای آن از دیدگاه مکاتب مختلف و نقش نهاد آموزش وپرورش ومدارس درسطوح مختلف خواهیم پرداخت .
پس از آن نگاهی خواهیم داشت به اصول جامعه شناختی ، همچنین به فلسفه ی شناخت یا معرفت شناختی اجتماعی برای بیان آنچه باید این نهاد به آن مجهز باشد تا بتواند بطور موثرتر و کارآمدتر نقش خود را به عنوان مهمترین آژانس اجتماعی کننده ایفا کند . توجه به وظایفِ نهادها و آژانسهای اجتماعی کننده دیگر در جامعه ی انسانی و وجوب هماهنگی با آژانس آموزش و پرورش و بخصوص نهاد مدرسه در اجتماعی کردن کودک به عنوان عضو جدیدالورود به جامعه بخش دیگری از این نوشتار را تشکیل خواهد داد .

● اجتماعی شدن :


Mayer F . Nimkoff در فرهنگ علوم اجتماعی، اجتماعی شدن یا Socialization را چنین توصیف می کند :
۱) مراد ازاجتماعی شدن درروانشناسی اجتماعی فرایندی است که به وسیله ی آن یک فرد می آموزد که از طریق فراگرفتن رفتاری اجتماعی که مورد تایید گروه باشد ، خود را با آن گروه انطباق دهد .
۲) اصطلاح اجتماعی شدن را در اصل روانشناسان اجتماعی ، جامعه شناسان و پژوهندگان رشد کودک به کار برده اند : « همه ی کودکانی که استعدادهایشان ... زیاد محدود نیست در برهم کنش اجتماعی شرکت می جویند و سرانجام رفتارهای اجتماعی کسب می کنند . فرایندی ... که به اجتماعی شدن معروف است ... در اصل فرایندی مربوط به یادگیری است . » در این تعریف که از نیوکم است ، اجتماعی شدن فردی تا حدّی با یادگیری اجتماعی مساوی انگاشته شده است .
بنابر تعریفهای دیگر مراد از اجتماعی شدن تقریبا" آن یادگیری است که با تصویب گروهی سروکار دارد . : تفاوتهای موجود در مفهوم اصطلاح اجتماعی شدن تا حد سازوکارهایی که اجتماعی شدن از طریق آنها حاصل می شود نیز گسترده است . تالکوت پارسونز و ر.ف.بیلز ، پس از یادآوری این نکته که « کانون اصلی فرایند اجتماعی شدن در فرایند نهادی شدن فرهنگ جامعه ای است که کودک در آن متولد می شود » اشاره می کنند که جنبه های قاطع فرهنگ برای این منظور الگوهای ارزش جامعه اند و شرایط موثر برای اجتماعی شدن « قرار گرفتن در وضعی اجتماعی است که خود اشخاص قدرتمندتر و مسئول تر در نظام ارزش فرهنگی مورد بحث در آن ادغام می شوند ، هم از این لحاظ که همراه بچه ها نظام اجتماعی نهادی شده ای را تشکیل می دهند و هم از این نظر که الگوها قبلا" به شیوه ای مناسب در شخصیت خود آنها نهادی شده است .» پارسونز و بیلز همچنین عقیده دارند که اجتماعی شدن متضمن ایجاد تناوب در تفکیک و ادغام نقشهاست .
از دیدگاه فرویدی - که پارسونز و بیلز آن را با نظریه ی خود در مورد کنش اجتماعی و نظامهای اجتماعی سازگار کرده اند - اجتماعی شدن فرایندی است که برطبق آن کودک هنجارهای والدین را در خود نهادی می کند و یک فراخود بدست می آورد . گفته می شود که این امر از طریق ساز وکارهای نیروگذار روانی و ارزشیاب و شناختی روی می دهد . اولی مشتمل است بر تقویت و خاموشی که بر پاداش و کیفر مبتنی است . دومی متضمن تقلید و یکسان شدن است ، که بر پایه ی احساس احترام و احساس عشق استوار است . پیروان نظریه ی همنقشی نمادین بر نقش سخن گفتن در فرایند اجتماعی شدن تاکید می کنند : « کودک هنگامی اجتماعی می شود که توانایی ایجاد ارتباط با دیگران را پیدا کند و به مدد استفاده از گفتار برآنان تاثیر گذارد و از آنان تاثیر پذیرد . این امر رفتاری را در برابر موضوعهای نامبرده ایجاب می کند که از لحاظ اجتماعی مورد قبول باشد . »
۳) اصطلاح اجتماعی شدن عموما" در ارتباط با کودکان به کار برده می شود ، اما این فرایند در واقع عام است و به همین لحاظ بر بزرگسالان نیز قابل اطلاق است . شحص ممکن است در هر سنی با گروههای تازه آشنا شود و ارزشهای آنان را کسب کند . » ( ۱:۲۹)
▪ اجتماعی شدن در نظریه های عوامل گرا و تفسیر گرا :مراحل اجتماعی شدن در هر مکتب و توجه و معرفی آژانسهای اجتماعی شدن در نظریه های فوق :« کاربرد واژه و مفهوم اجتماعی شدن را می توان به امیل دورکیم نسبت داد این مفهوم بی تردیددر آثار جامعه شناختی آلمانی در پایان قرن نوزدهم - به ویژه در آثار گئورگ زیمل وجود دارد . اما در نوشته های این جامعه شناس فرانسوی است که به نظام پردازی نظری آن پرداخته می شود . به علاوه این اندیشه که در جامعه های مدرن ، آموزش گاه تمام و کمالِ ( درخدمت ) اجتماعی شدن گشته است ، به میراث دورکیم تعلق دارد .
این میراث به ما توضیح می دهد که به علت افول نهادهای سنتی مانند دین و خانواده است که مدرسه در انتقال فرهنگ و تفاوت گذاری اجتماعی اهمیت یافته است و براهمیتش افزوده می گردد . اجتماعی ساختن یعنی هدایت و تغییر افراد ؛ یعنی تبدیل فردی غیراجتماعی به موجودی اجتماعی از رهگذر القای مقوله های فکری و نظامی از اندیشه ها ، باورها ، سنتها و ارزشهای اخلاقی ، حرفه ای یا طبقاتی که پاره ای از آنها تغییرناپذیراند و پاره ای دیگر برعکس ، همپای آموخته های جدید و تجربه ها و اوضاع زندگی دگرگون می شوند . چنین تعریفی مستلزم موارد زیر است : بررسی گذشته و آینده ی سرگذشت افراد ، برتری امر اجتماعی بر امر فردی ، کاربرد زور و فشار ، تقسیم قدرت و سرانجام هدفهایی مانند ادغام فرد در جماعت های عقیدتی یا شناختی . اما این تعریف مقاومت افراد یا شکست نهاد آموزشی در مهار اجتماعی آنان را نفی نمی کند و از این لحاظ پیوندی جدایی ناپذیر با فرایند گزینش دارد . اجتماعی شدن و گزینش دو روی واقعیتی واحدند . »
همانگونه که ذکر شد اجتماعی شدن برای نخستین بار بصورت یک اصطلاح معین جامعه شناختی در نوشته های دورکیم مطرح گردید . اما اگر نظریه های جامعه شناسی را به طور کلّی در دو گروه عوامل گرا و تفسیر گرا در نظر بگیریم اجتماعی شدن در نزد هرگروه مفاهیم و تعاریف خاصی پیدا می کند . تفسیرگرایان برعکس عوامل گرایان که اجتماعی شدن را دریک مرحله در نظر می گیرند آن را در دو مرحله تعریف میکنند .
به عنوان مثال هربرت بلومر اجتماعی شدن را شامل دو مرحله ی یادگیری Learning و اجتماعی شدن Socialization می داند ، اریک فروم نیز به یک مرحله ی پیش از اجتماعی شدن ( یا جامعه پذیری که بهتر است به جای آن جاافتادن در جامعه گفت ) تحت عنوان Assimilation معتقد است . در نظر گیدنز نیز اجتماعی شدن متفاوت از جامعه پذیری است . او برای جامعه پذیری از واژه ی Sociation و برای اجتماعی شدن از Socialization استفاده می کنند . اما چه تفاوتی میان دیدگاههای این دو گروه وجود دارد ؟

فهرست منابع سؤالات آزمون سراسری سال ۱۳۹۰ در دروس عمومی برای کلیه

فهرست منابع سؤالات آزمون سراسری سال ۱۳۹۰ در دروس عمومی برای کلیه گروههای آزمایشی و در دروس تخصصی برای گروههای آزمایشی ریاضی، تجربی و انسانی از سوی سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شد.

فهرست منابع سؤالات آزمون سراسری سال ۱۳۹۰ در دروس عمومی برای کلیه گروههای آزمایشی و در دروس تخصصی برای گروههای آزمایشی ریاضی، تجربی و انسانی از سوی سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شد.
به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس اعلام&nbspسازمان سنجش، منابع دروس عمومی از دروس زبان و ادبیات فارسی، عربی، زبان انگلیسی و فرهنگ و معارف اسلامی است.
جزئیات منابع دروس عمومی کنکور ۸۹
زبان و ادبیات فارسی:&nbspادبیات فارسی ۲،&nbspپایه دوم&nbspسال ۸۷ برای کلیه رشته ها، ادبیات فارسی ۳ پایه سوم دبیرستان&nbspسال ۸۸ برای کلیه رشته به جز علوم انسانی، زبان و ادبیات فارسی ۱ و ۲ دوره پیش دانشگاهی سال ۸۹ برای کلیه رشته ها، ادبیات فارسی ۳ ( تخصصی انسانی ) پایه سوم سال ۸۸ مخصوص رشته های انسانی، زبان فارسی ۳ ( تخصصی علوم انسانی ) پایه سوم سال ۸۸ مخصوص علوم انسانی، زبان فارسی ۳ ( غیر علوم انسانی ) پایه سوم سال ۸۸ برای کلیه رشته ها به جز علوم انسانی
عربی: عربی ۲ (غیر علوم انسانی) پایه دوم سال ۸۷ کلیه رشته ها به جز علوم انسانی، عربی ۲ ( علوم انسانی) پایه دوم سال ۸۷ مخصوص علوم انسانی، عربی ۳ ( غیر علوم انسانی) پایه سوم سال ۸۸ کلیه رشته ها به جز علوم انسانی، عربی ۳ (علوم انسانی) سال سوم، سال ۸۸ مخصوص علوم انسانی
فرهنگ&nbspو معارف اسلامی: قران و تعلیمات دینی ۲( دین و زندگی) پایه دوم سال ۸۷ برای کلیه رشته ها، قرآن و تعلیمات زندگی ۳( دین و زندگی) پایه پیش دانشگاهی سال ۸۹ برای کلیه رشته ها، معارف اسلامی ( دین و زندگی) پایه پیش دانشگاهی سال ۸۹ برای کلیه رشته ها
زبان&nbspانگلیسی:&nbspانگلیسی۳ پایه سوم سال ۸۸ برای کلیه رشته ها، انگلیسی ۱ و ۲ پایه پیش دانشگاهی سال ۸۹ برای کلیه رشته ها
دروس تخصصی گروه&nbspآزمایشی&nbspریاضی و فنی
ریاضیات: هندسه ۱ پایه دوم سال ۸۷، آمار و مدلسازی پایه دوم سال ۸۷، هندسه ۲ پایه سوم سال ۸۸، ریاضیات ۲ پایه دوم سال ۸۷، حسابان پایه سوم سال ۸۸، جبر و احتمال پایه سوم سال ۸۸، هندسه تحلیلی و جبر&nbspخطی پایه پیش دانشگاهی سال ۸۹، حساب دیفرانسیل و انتگرال ۱و۲ پیش دانشگاهی سال ۸۹، ریاضیات گسسته پیش دانشگاهی سال ۸۹، فیزیک ۱ و آزمایشگاه پایه اول سال ۸۶
فیزیک: فیزیک ۲ و آزمایشگاه پایه دوم سال ۸۷، فیزیک ۱ و۲ ( ویژه ریاضی ) پیش دانشگاهی سال ۸۹
شیمی: شیمی ۲ و آزمایشگاه پایه دوم، سال ۸۸، شیمی ۳ و آزمایشگاه پایه سوم سال ۸۸، شیمی ۱ و۲ پیش دانشگاهی سال ۸۹
دروس تخصصی گروه آزمایشی علوم تجربی
زمین شناسی: زمین شناسی پایه سوم سال ۸۸، علوم زمین پیش دانشگاهی سال ۸۹
ریاضیات: هندسه ۱ دوم سال ۸۷، ریاضیات ۲ پایه دوم سال ۸۷، امار و مدلسازی سال سوم سال ۸۸، ریاضیات ۳ ویژه علوم تجربی پایه سوم سال ۸۸، ریاضیات عمومی ۱ و۲ پیش دانشگاهی سال ۸۹
زیست شناسی: زیست شناسی و آزمایشگاه ۱ پایه دوم سال ۸۷، زیست شناسی و آزمایشگاه ۲ پایه سوم سال ۸۸، زیست شناسی پیش دانشگاهی سال ۸۹
فیزیک: فیزیک ۱ و آزمایشگاه سال اول سال ۸۶، فیزیک ۲ و آزمایشگاه پایه دوم سال ۸۷، فیزیک ۳ و آزمایشگاه ویزه علوم تجربی پایه سوم سال ۸۸، فیزیک ۱ و ۲ علوم تجربی پیش دانشگاهی سال ۸۹
شیمی: شیمی ۲ و آزمایشگاه پایه دوم سال ۸۷، شیمی ۳ و آزمایشگاه پایه سوم و سال ۸۸ و شیمی ۱ و&nbsp2 پیش دانشگاهی سال ۸۹
دروس تخصص گروه آزمایشی علوم انسانی
ریاضیات: ریاضیات ۱ پایه اول سال ۸۶، آمار&nbspو مدلسازی پایه دوم سال ۸۷، ریاضی ویژه علوم انسانی- علوم معارف اسلامی، پایه سوم سال ۸۸، ریاضی پایه پیش دانشگاهی سال ۸۹
اقتصاد: اقتصاد پایه دوم سال ۸۷
زبان وادبیات فارسی: تاریخ ادبیات ایران و جهان ۱ پایه دوم سال ۸۷، تاریخ ادبیات ایران و جهان ۲ پایه سوم سال ۸۸، آرایه های ادبی پایه سوم سال ۸۸، ادبیات فارسی ۱ پیش دانشگاهی سال ۹، ادبیات فارسی ۲ پیش دانشگاهی ۸۹
زبان عربی: عربی ۲ ویژه علوم انسانی پایه دوم سال ۸۷، عربی ۳ ویزه علوم انسانی پایه سوم سال ۸۸، عربی ۱ و ۲ پیش دانشگاهی سال ۸۹
تاریخ: تاریخ ایران و جهان ۱ پایه دوم سال ۸۷، تاریخ ایران و جهان ۲ پایه سوم سال ۸۸، تاریخ شناسی پیش دانشگاهی سال ۸۹، جغرافیای ۱ پایه دوم سال ۸۷، جغرافیای ۲ پایه سوم سال ۸۸، جغرافیا پیش دانشگاهی سال ۸۹،
علوم اجتماعی: جامعه شناسی ۱ پایه دوم سال ۸۷، جامعه شناسی ۲ پایه سوم سال ۸۸، علوم اجتماعی ( جامعه شناسی نظام جهانی) پیش دانشگاهی سال ۸۹
فلسفه: فلسفه ( آشنایی با فلسفه اسلامی ) پیش دانشگاهی سال ۸۹
منطق: منطق پایه سوم سال ۸۸ روانشناسی پایه سوم سال ۸۸

منابع سوالات کنکور سراسری ۹۰

منابع سوالات کنکور سراسری ۹۰ 

فهرست منابع سؤالات آزمون سراسری سال ۱۳۹۰ در دروس عمومی برای کلیه گروههای آزمایشی و در دروس تخصصی برای گروههای آزمایشی ریاضی، تجربی و انسانی از سوی سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس اعلام سازمان سنجش، منابع دروس عمومی از دروس زبان و ادبیات فارسی، عربی، زبان انگلیسی و فرهنگ و معارف اسلامی است.

جزئیات منابع دروس عمومی کنکور ۸۹

زبان و ادبیات فارسی: ادبیات فارسی ۲، پایه دوم سال ۸۷ برای کلیه رشته ها، ادبیات فارسی ۳ پایه سوم دبیرستان سال ۸۸ برای کلیه رشته به جز علوم انسانی، زبان و ادبیات فارسی ۱ و ۲ دوره پیش دانشگاهی سال ۸۹ برای کلیه رشته ها، ادبیات فارسی ۳ ( تخصصی انسانی ) پایه سوم سال ۸۸ مخصوص رشته های انسانی، زبان فارسی ۳ ( تخصصی علوم انسانی ) پایه سوم سال ۸۸ مخصوص علوم انسانی، زبان فارسی ۳ ( غیر علوم انسانی ) پایه سوم سال ۸۸ برای کلیه رشته ها به جز علوم انسانی

عربی: عربی ۲ (غیر علوم انسانی) پایه دوم سال ۸۷ کلیه رشته ها به جز علوم انسانی، عربی ۲ ( علوم انسانی) پایه دوم سال ۸۷ مخصوص علوم انسانی، عربی ۳ ( غیر علوم انسانی) پایه سوم سال ۸۸ کلیه رشته ها به جز علوم انسانی، عربی ۳ (علوم انسانی) سال سوم، سال ۸۸ مخصوص علوم انسانی

فرهنگ و معارف اسلامی: قران و تعلیمات دینی ۲( دین و زندگی) پایه دوم سال ۸۷ برای کلیه رشته ها، قرآن و تعلیمات زندگی ۳( دین و زندگی) پایه پیش دانشگاهی سال ۸۹ برای کلیه رشته ها، معارف اسلامی ( دین و زندگی) پایه پیش دانشگاهی سال ۸۹ برای کلیه رشته ها

زبان انگلیسی: انگلیسی۳ پایه سوم سال ۸۸ برای کلیه رشته ها، انگلیسی ۱ و ۲ پایه پیش دانشگاهی سال ۸۹ برای کلیه رشته ها

دروس تخصصی گروه آزمایشی ریاضی و فنی

ریاضیات: هندسه ۱ پایه دوم سال ۸۷، آمار و مدلسازی پایه دوم سال ۸۷، هندسه ۲ پایه سوم سال ۸۸، ریاضیات ۲ پایه دوم سال ۸۷، حسابان پایه سوم سال ۸۸، جبر و احتمال پایه سوم سال ۸۸، هندسه تحلیلی و جبر خطی پایه پیش دانشگاهی سال ۸۹، حساب دیفرانسیل و انتگرال ۱و۲ پیش دانشگاهی سال ۸۹، ریاضیات گسسته پیش دانشگاهی سال ۸۹، فیزیک ۱ و آزمایشگاه پایه اول سال ۸۶

فیزیک: فیزیک ۲ و آزمایشگاه پایه دوم سال ۸۷، فیزیک ۱ و۲ ( ویژه ریاضی ) پیش دانشگاهی سال ۸۹

شیمی: شیمی ۲ و آزمایشگاه پایه دوم، سال ۸۸، شیمی ۳ و آزمایشگاه پایه سوم سال ۸۸، شیمی ۱ و۲ پیش دانشگاهی سال ۸۹

دروس تخصصی گروه آزمایشی علوم تجربی

زمین شناسی: زمین شناسی پایه سوم سال ۸۸، علوم زمین پیش دانشگاهی سال ۸۹

ریاضیات: هندسه ۱ دوم سال ۸۷، ریاضیات ۲ پایه دوم سال ۸۷، امار و مدلسازی سال سوم سال ۸۸، ریاضیات ۳ ویژه علوم تجربی پایه سوم سال ۸۸، ریاضیات عمومی ۱ و۲ پیش دانشگاهی سال ۸۹

زیست شناسی: زیست شناسی و آزمایشگاه ۱ پایه دوم سال ۸۷، زیست شناسی و آزمایشگاه ۲ پایه سوم سال ۸۸، زیست شناسی پیش دانشگاهی سال ۸۹

فیزیک: فیزیک ۱ و آزمایشگاه سال اول سال ۸۶، فیزیک ۲ و آزمایشگاه پایه دوم سال ۸۷، فیزیک ۳ و آزمایشگاه ویزه علوم تجربی پایه سوم سال ۸۸، فیزیک ۱ و ۲ علوم تجربی پیش دانشگاهی سال ۸۹

شیمی: شیمی ۲ و آزمایشگاه پایه دوم سال ۸۷، شیمی ۳ و آزمایشگاه پایه سوم و سال ۸۸ و شیمی ۱ و ۲ پیش دانشگاهی سال ۸۹

دروس تخصص گروه آزمایشی علوم انسانی

ریاضیات: ریاضیات ۱ پایه اول سال ۸۶، آمار و مدلسازی پایه دوم سال ۸۷، ریاضی ویژه علوم انسانی- علوم معارف اسلامی، پایه سوم سال ۸۸، ریاضی پایه پیش دانشگاهی سال ۸۹

اقتصاد: اقتصاد پایه دوم سال ۸۷

زبان وادبیات فارسی: تاریخ ادبیات ایران و جهان ۱ پایه دوم سال ۸۷، تاریخ ادبیات ایران و جهان ۲ پایه سوم سال ۸۸، آرایه های ادبی پایه سوم سال ۸۸، ادبیات فارسی ۱ پیش دانشگاهی سال ۹، ادبیات فارسی ۲ پیش دانشگاهی ۸۹

زبان عربی: عربی ۲ ویژه علوم انسانی پایه دوم سال ۸۷، عربی ۳ ویزه علوم انسانی پایه سوم سال ۸۸، عربی ۱ و ۲ پیش دانشگاهی سال ۸۹

تاریخ: تاریخ ایران و جهان ۱ پایه دوم سال ۸۷، تاریخ ایران و جهان ۲ پایه سوم سال ۸۸، تاریخ شناسی پیش دانشگاهی سال ۸۹، جغرافیای ۱ پایه دوم سال ۸۷، جغرافیای ۲ پایه سوم سال ۸۸، جغرافیا پیش دانشگاهی سال ۸۹،

علوم اجتماعی: جامعه شناسی ۱ پایه دوم سال ۸۷، جامعه شناسی ۲ پایه سوم سال ۸۸، علوم اجتماعی ( جامعه شناسی نظام جهانی) پیش دانشگاهی سال ۸۹

فلسفه: فلسفه ( آشنایی با فلسفه اسلامی ) پیش دانشگاهی سال ۸۹

منطق: منطق پایه سوم سال ۸۸ روانشناسی پایه سوم سال ۸۸

نقش آموزش و تجربه در خلاقیت کودکان

نقش آموزش و تجربه در خلاقیت کودکان
در میان توانایی های مختلف انسان بدون تردید خلاقیت سازنده ترین و بنیادی ترین آنهاست. دستیابی به قانون مندی هایی که به شناخت و تغییر جهان منجر شده بدون استفاده از نیروی خلاق انسان ها امکان پذیر نبوده است. همه آثار پر ارزش اصیل و ماندنی فرهنگ بشری که زندگی انسان را معنا بخشیده ،ریشه در خلاقیت داشته است و این همه را تاریخ علم و هنر به روشنی نشان می دهد. با توجه به نقش اساسی خلاقیت در زندگی ضروری است که این توانایی ارزشمند را در کودکان پرورش دهیم.متاسفانه نظام آموزشی _تربیتی ما در خانه و مدرسه و به تبع آن در جامعه، نه تنها این توانایی را در کودکان و نوجوانان پرورش نمی دهند، بلکه باشیوه های نامناسبی که به کارمی برد ، آنرا سرکوب می کند .

در پرورش خلاقیت کودکان چند نکته مهم را باید در نظر گرفت :

نخست : توجه به نقش آموزش در خلاقیت است . تحقیقات روانشناسی و تجربیات انجام شده ، تا حدودی نشان داده اند که می توان خلاقیت را پرورش داد . اعتقاد به امکان پرورش خلاقیت و سایر خصوصیت های فرد نگرش ما را نسبت به توانایی های عظیم انسانی ، در جهت مثبت تغییر می دهد و ما را به جستجوی شیوه های مناسب برای رشد و شکوفایی آنها وا می دارد .
نکته دوم : آگاهی از روند شکل گیری و رشد خلاقیت در کودکان ،شناخت عوامل تقویت کننده و بازدارنده آن و فراهم ساختن محیط و امکانات مناسبی برای پرورش این توانایی است . باید کودکان را تشویق کنیم که خود به فعالیت ، تجربه مستقیم ، مشاهده و تفکر بپردازند و از عادت دادن آن ها به حفظ کردن و تکرار مطالب و نیز تحمیل افکار، راه حل ها و تجربیات خود به آن ها بپرهیزیم . بگذاریم خود تجربه کنند و بیاموزند و این اصل را بپذیریم که خلاقیت در آزادی شکوفا می شود.
نکته سوم: اینکه پرورش خلاقیت همچون سایر خصوصیات انسانی باید از همان سال های نخست زندگی آغاز گردد. خلاقیت تدریجا شکل می گیرد و رشد می یابد. اوج خلاقیت کودکان تا سنین 6-7 سالگی است . بنابراین اگر کودکان را با شیوه های کار خلاق آشنا نسازیم نمی توانیم از آن ها انتظار داشته باشیم که در آینده افرادی نوآور و مبتکر باشند.
و آخرین موضوع اینکه فکر نکنیم پرورش خلاقیت کودکان نیاز به امکانات خاص ، هزینه های گزاف وشیوه های پیچیده دارد. ما به عنوان پدر، مادر و معلم ، نباید به صورت منفعل در انتظار ایجاد محیط وشرایط مناسب باشیم که خلاقیت کودکمان را بارور سازد بلکه خود باید شیوه های عملی ، ساده و درستی را در این زمینه به کار گیریم . البته این کار ، خود نیاز به خلاقیت دارد ، می توان نمونه هایی از فعالیت هایی را که برای پرورش خلاقیت کودکان مناسب است ،ارائه داد.
قصه گویی، نمایش های خلاق و آزاد، تشویق کودکان به سوال کردن، پاسخ مناسب دادن به سوال های آنها، کارهای دستی، کلاژ، استفاده از اسباب بازی هایی که کودک باید با آنها اشیایی را بسازد، فراهم ساختن امکان مشاهده ی نزدیک و مسقیم برای کودکان از طریق آشنایی آن ها با طبیعت ، زیرا هیچ چیز برای کودکان آموزنده تر و جالبتر از تماشای طبیعت نیست، تشویق آنها به جمع آوری مجموعه هایی از گل ها، برگ ها،سنگ ها،تصاویر حیوانات، اشیاء و غیره که مشاهده و دقت کودکان را تقویت می کند، فیلم های مناسب و سایر فعالیت هایی که هر یک از ما می توانیم با اندکی دقت و توجه آنها را مشخص سازیم و امکانش را برای کودکمان فراهم سازیم .